Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren.

Se våre egne erfaringer fra Oslo-Trondheim med ID.3 1ST.

Publisert 10.september 2020

Får å få litt erfaring med ID.3 1ST tok vi med oss to teknikere og fire fra salgsavdelingen på tur fra Oslo til Trondheim med hele 6 ID.3. Det var en rå opplevelse for alle involverte!

Nå har over 100 trøndere booket prøvekjøring, og snart vil du se flere og flere ID.3 1ST på veiene i Trøndelag. Utleveringer starter nemlig nå.

 

Bilde: Se mottakelsen vi fikk fra Bolleland lengre ned i artikkelen. 

Bakgrunnen for denne artikkelen er å gi deg vårt inntrykk av ID.3 1ST. Vi kan allerede røpe at turen var en knallsuksess!

Se videoen fra hele turen her eller nederst i saken. 

Både selgere og teknikere ble kjent med ID.3

Turen ble lagt opp som et TEAM-event med både salg og service. Dette for at begge avdelinger skulle få oppleve bilen på lengre kjøring. På den måten skape egne erfaringer for selgerne for deling med kunder i ettertid, og ikke minst gi en bedre forståelse av bilen for teknikerne ved en senere service. 

Etter å ha prøvd den selv vet selgerne Lars Fallan, Terje Øyangen og Hans Petter Berntsen godt hva de snakker om. 

 

Bilde: De erfarne teknikerne Gunnar Ervik og Kenneth Hoksvold er nå klare for service på ID.3 i fremtiden.

Bollestopp og førsteinntrykk

Turen startet på Ryen i Oslo og første stopp ble ESPA. Her ble det bollestopp, – noe de fleste trøndere som kjører Oslo-Trondheim kan kjenne seg igjen i – og deling av førsteinntrykk. 

Her ble ID.3 1ST selvsagt lagt godt merke til, og flere ville ta bilder. Det er ikke hver dag seks splitter nye ID.3 kommer kjørende inn. Bolleland selv ble så begeistret at de delte bilder på både egen Facebookside og Instagram.

        

Førsteinntykk som ble delt på Bolleland

Rune Wolden, Markedssjef hos Møller Bil Trondheim smilte bredt når han steg ut av sin bil, en ID.3 ST Plus. 

- Jeg er så imponert!. Den er en drøm å kjøre. Så kvikk og rask på labben, med utrolig god kjørekomfort, forteller han.   

  • Utrolig god kjørekomfort med gode seter, spesielt i MAX-utgaven. 
  • Bilen sitter godt på veien og har god akselerasjon (fra 0-100 på 7,3 sek)
  • God oversikt med stor frontrute og høy sittestilling
  • Lavt støynivå i kupé
  • Stemmestyring funker bra 

Bilde: Alle ble full av energi etter en stopp på Bolleland. ID.3 trengte dog ikke fylle på batteriet før Dombås ;). 

Alle tre utstyrsversjonene var med

ID.3 kommer i tre ulike versjoner: 1ST, Plus og Max. På turen fikk vi testet alle tre og opplevelsen var positiv på samtlige. Plus og Max skiller seg litt ut med blant annet noe bedre seter og ryggekamera, mens Max-utgaven i tillegg blant annet har panoramatak. Rekkevidden er riktignok lik for alle tre.

Les mer om de ulike utstyrsversjonene.

Bilde: Stemningsbilde. Stas å kjøre kollone fra Oslo til Trondheim. 

ID.3 låser opp, starter og kjører for deg

– Bilen er jo veldig personlig. Den låser opp når du nærmer deg og starter når du setter deg i setet, så da er det bare å kjøre avgårde, sier Rune Wolden, markedssjef i Møller Bil Trondheim.

Selger Hans Petter Berntsen vil gjerne trekke frem to ting til.

- ID.3 har et veldig lavt støynivå i kupeen, som også pressen har trukket frem, så det var gøy å oppleve at det stemte godt. Og lyden på telefonsamtaler var krystallklar. 

ID.3 har gode selvkjøringssystemer. For eksempel hjelper "lane assist" deg med å holde filen din, på en bedre måte enn tidligere modeller på markedet, synes vår gjeng fra Møller Bil Trondheim.

– Alt var sømløst og presist. Du følte at bilen nesten kjørte selv, sier Rune Wolden.

 

Bilde: Fra lading på Dombås med 6 Volkswagen ID.3 1ST. 

Ankomst Dombås 

Det var null problem å kjøre til Dombås uten å lade fra Oslo, forteller selger Lars Fallan. 

- 20 minutter med hurtiglader (100kw) var alt som skulle til før siste etappe mot Trondheim, og da var det godt med rekkevidde igjen ved ankomst Klett.  På Dombås er det bra med ladere så vi trengte ikke vente på tur.

En rask benstrekk og en kaffestopp på Dombås så er du altså klar for videre tur til Trondheim. 

Pressen imponert over de smarte funksjonene på ID.3

Flere journalister har latt seg imponere. Motor.no trekker blant annet frem den adaptive cruisekontrollen. 

Les mer om hva pressen sier om ID.3.

Dagbladet gir terninkast 6. 

Test av VW ID. 3: – Helt strålende!
VW ID. 3 endelig testet. Og det satte spor.

 

Vi opplevde ID.3 som en trygg bil med "mini-SUV"-følelse

Gode LED-lys:

På filmen vi har laget fra turen, som du også finner her,  ser man godt hvordan de gode LED-lysene fungerer på kveldskjøring i mørket.

Plus og Max har LED-Matrix-lys som lyser speseilt godt opp på sidene av veibanen, og man vil lett kunne se dyr eller annet på veiskulderen. ID.3 justerer selv lyset når man ligger bak et annet kjøretøy og tar hensyn til motgående trafikk. Det slipper du tenke på. 

Skiltgjenkjenning: 

Skiltgjenkjenningen fungerte også bra kunne selger Terje Øyangen fortelle.

- Bilen justerte seg automatisk etter fartsgrensa, så det fungerte utmerket. Her er det selvfølgelig mulig å gjøre sine egne innstillinger også som at du kan sette inn en maks-grense. Det kan jo være smart for de som fort kan falle for fristelsen til å kjøre litt for fort med ID.3, for den fristelse er absolutt tilstede, ler han.

Voice Command: 

Man kan be ID.3 om å justere varmen, skifte radiokanal eller ringe en venn. Det fungerte veldig fint på turen, men det er hovedsaklig føreren som kan gi disse beskjedene. 

Høy sittestilling: 

Man sitter høyt, frontruta er stor og man har god oversikt.

– Du får en "mini-SUV"-følelse i bilen, sier Rune Wolden, Markedssjef for Møller Bil Trondheim.

Unik svingradius: 

På slutten av filmen kan du se Terje teste svingradiusen på ID.3. Den er markedets beste sier flere. Det gjør at bilen er veldig lett å parkere, navigere seg rundt i trange parkeringshus med og ikke minst rygge. 

 

Bilde: ID.3 i Glacier White og Mangan Grey. 

 

Kort oppsummert:

Her har trønderne absolutt mye å glede seg til.

ID.3 innfrir på mange områder som tidligere er nevt av Volkswagen, og bilen oppleves lettkjørt, smidig og intelligent.

Det som skiller seg spesielt ut på 1ST-modellen er logoen, samt play og pause-designet på pedalene. Dette er en kul og leken touch fra Volkswagen synes vi. ID.3 1ST er en spesialutgave som har mye utstyr til en god pris, noe du ikke vil få samme muligheten til på senere utgaver.

Vår anbefaling er derfor, hvis du vurderer ny elbil, er å prøvekjøre ID.3 1ST. Du vil ikke angre.

Hilsen selgerne L ars Fallan, Terje Øyangen og Hans Petter Berntsen, samt Markedssjef Rune Wolden, og teknikerne Gunnar Ervik og Kenneth Hoksvold.

 

Se video fra turen her eller nederst i artikkel.

 

Bilde: Parkert hjemme etter Oslo-Trondheim i ID.3 1ST. Legger meg med et smil om munnen, hilsen Digital Content Manager, Møller Bil Trondheim, Thea Øwre-johnsen.