Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren.

Slik er en elbilservice hos Volkswagen Møller Bil Trondheim

Publisert 22.oktober 2020

Har du lurt på hva som skjer på en elbilservice? Mekanikerne Ida og Sanne gir deg svaret her!

Flere elbiler har krevd omstilling

Siden introduksjonen av e-up i 2013, og senere e-Golf – som raskt ble en av Norges desidert mest populære biler – har det blitt en stadig større andel elektriske biler inne på verkstedet. Det har krevd omstilling, store investeringer i spesialutstyr, og ikke minst omfattende videreutdanning blant teknikerne som etter hvert også skal stå klare til å ta imot nykommerne ID.3 og ID.4 med flere.

Mange er usikre på hva en elbilservice inneholder

Samtidig opplever vi at mange elbil-kunder ikke er like nøye med servicen, og ikke helt vet hva vi gjør på en slik service, forteller mekanikerne Sanne Karlsen og Ida Eilertsen. Derfor ønsker vi å redegjøre for det. 

Elbilservice Møller Bil Trondheim (4).jpg

Bilde: Sanna og Ida (lengst frem) trives med å jobbe som mekanikere på Møller bil Trondheim. Arbeidsdagen er veldig variert, sier de. 

– Et utsagn som kan komme når kunden henter elbilen på verkstedet er: «Hva har dere gjort – sletta servicelampa?», forteller Ida som har jobbet som mekaniker på Volkswagen Møller Bil Trondheim i 4 år. 

 

Hva inneholder en elbilservice?

Elbilservice Møller Bil Trondheim (2).jpg

Bilde: Sanne i fullgang med å sjekke at alt står bra til i "motorrommet". 

- Servicen er billigere siden vi ikke skifter olje, men mange er likevel skeptiske, sier mekaniker Sanne Karlsen (bildet over).

Det ikke alle tenker på er at selv om motoren er elektrisk, har bilen fortsatt kjøleanlegg, batterier, bremser, bremsevæske, hjuloppheng, drivaksler og en rekke andre deler der det kan oppstå slitasje og rust. Elbiler må i tillegg ha ettersyn av elektrisk utstyr som ladekabler og høyvoltsledninger. Det er kun oljeskift man ikke har sammenlignet med en fossilbil. 

 

Dette kontrolleres:

  • Kjøleanlegg (og etterfylling av kjølevæske)
  • Batteri
  • Viskere og spyleranlegg
  • Bremser
  • Fjærer
  • Understell
  • Dekk og felg
  • Lys sjekkes og justeres etter fabrikkens normer
  • Elektrisk utstyr (ladekabler/høyvoltsledninger)
  • Feilkoder og softwareversjoner på bilen
  • I tillegg til det over så skiftes det bremsevæske og pollenfilter annet hvert år. 

Liten eller stor intervallservice? Sjekk våre priser.

Bestill service på din elbil via vår digitale verkstedbestilling Bilhold

Hvor ofte må elbilen på service?

- Elbilen skal som hovedregel på service hvert år etter de første 2 årene (bremseveske etter 3 år), men ID-modellene har en 2-årsintervall uansett km – noe som vil gjøre dette til et enkelt bilhold for ID-kundene, forteller Servicemarkedssjef Robert Aune Solberg.

Intervallservie på ID-modellene: 

Alle MEB biler får det samme serviceprogrammet. ID.3 fra modellår 2021 (juni 2020) skal på service hver 24.måned. 

Volkswagen ID-serviceintervall.png

- Eksempel: Kjører kunden 45.000km i året blir det service etter 2 år. Dersom kunden kjører 8000km i året er det service etter 2 år. Altså ingen KM-begrensning, forteller Robert. 

Elbilservice Møller Bil Trondheim (3).jpg

Bilde: Ida sjekker her dekk og felg. En viktig del av elbilservicen. 

Hvorfor bør man utføre service på sin elbil?

- Om man ikke følger service på bilen mister man bilens garanti, forteller Ida. Man kan også kjøre rundt med for eksempel knekt fjær lenge og ødelegge støtdempere på grunn av det. Da kan det fort bli dyrt. Bremsene er det også spesielt viktig å kontrollere med jevne mellomrom. Om man har mye rust på bremseskivene minsker bremsekraften og stopplengden på bilen blir betydelig lengre. 

 

Derfor er det lurt å velge merkeverksted

- Dagens biler blir mer og mer avanserte, og trenger også programvareoppdateringer. Det gjør at fler og fler velger å gå til et merkeverksted når de først tar service på bilen, forteller Karlsen. 

- Vi har tilfeller der noen først har gått til et annet verksted og fått høre der at de må gå til et Volkswagen merkeverksted, fordi de manglet den nødvendige kompetansen og utstyret. 

For å være mekaniker på et Volkswagenverksted er det krav fra fabrikk at alle mekanikere har kursene de trenger – vi sender alle våre mekanikere på de nødvendige kurs som er et krav fra fabrikk. Dette sørger for at vi har riktig kompetanse til bilene våre og at vi leverer den kvaliteten på verkstedet som skal ligge til grunn. Vi har ukentlig tester av våre egne mekanikere for å sikre at vi gjør det som står i servicenormen fra fabrikk. Det er også et krav fra fabrikk att vi tar x antall stikkprøver hver mnd. på verkstedkvalitet.

Tre gode grunner for å velge merkeverksted

  • Mobilitetsgarantien vil være gjeldene som gir deg gratis veihjelp med inntauing til nærmeste Volkswagen-forhandler, samt dekt leiebil i inntil 3 dager.
  • Man sikrer seg alltid bilens nyeste oppdateringer
  • Man er sikker på at man får riktig kompetanse og originale deler

 

Elbilservice Møller Bil Trondheim (1).jpg

Bilde: Sanne må inn i diagnoseverktøyet for å sjekke feilkoder og softwareoppgraderinger. 

 

Andre anbefalinger til elbileiere

  • Følg serviceintervallen på bilen
  • Bruk merkeverksted for å følge fabrikkens anbefalte vedlikeholdsprogram.
  • Bruk bremsene godt for å unngå rust. 
  • Riktig dekktrykk er viktig for dekkslitasje og lengre rekkevidde.
  • Vask bilen med jevne mellomrom for å unngå rust!

 

Velkommen på service med din elbil her hos Møller Bil Trondheim. Vi håper du har blitt litt klokere. ;)